פרופ’ מאירה לוינסון

עמידה מהצד מהזווית האתית- פדגוגית

مئيرا

التفرّج من الزاوية الأخلاقيّة-تربويّة

Standing By vs. Standing Up: How Far Do Teachers’ Obligations Extend in the Virtual Classroom?

עמידה למען לעומת עמידה מהצד: עד כמה מחויבות המורים מתרחבת בכיתה הוירטואלית?

מחנכים מלמדים לעיתים קרובות את תלמידיהם מדוע וכיצד עליהם לעמוד לצד אחרים ולא להיות ‘עומדים מן הצד’. אך עד כמה רחוק צריכים המחנכים עצמם לפעול נגד מעשים פוגעניים או עוולות – במיוחד אם העוול נראה לעין רק מעבר לשעות הלימודים, או מבעד למצלמת הזום המגיעה למרחבים שבדרך כלל נמצאים מחוץ לתחום ראייתו של המורה?
בהרצאה זאת תדון פרופסור מאירה לוינסון במגוון האתגרים העומדים בפני אנשי חינוך, כאשר הם נאלצים להחליט אם לעמוד מהצד או להתייצב לצד התלמידים.  היא תדון בנושא באמצעות חקרי מקרה מחיי היום יום, על מנת לקבל החלטות אתיות ומושכלות. למשתתפי הכנס תהיה הזדמנות לתרגל שיטה זו ישירות, על ידי קריאה ודיון בחקרי מקרה העוסקים בדילמות של מורים בלמידה מרחוק. את הדיונים ינחו פרופסור לוינסון ודוקטורנטים שלה. בסוף המפגש יוזמנו המשתתפים לשאול שאלות ולשתף במחשבות.

Educators often teach their students why and how they should be upstanders rather than bystanders. But how far should educators themselves go in standing up against wrongdoing or injustice–particularly if the wrong they perceive is only visible through timings of midnight text messages, or via a Zoom camera peering into spaces that would normally be off-limits such as a child’s bedroom? In this keynote address, Professor Meira Levinson will discuss a range of challenges that educators face in deciding whether to stand by or stand up in their schools and classrooms, and propose a phronetic method for discussing these choices with others, via use of normative case studies, in order to make informed ethical decisions. Conference attendees will then have the opportunity to practice this method directly by reading and discussing a micro normative case study about teachers’ hard choices in the virtual classroom. The discussions will be moderated by Professor Levinson and her doctoral students. At the end of the session, attendees will be invited to ask questions and share their reflections.